Vad är viktigast: tid, pengar eller kvalitet?

7 april, 2013
Kommentarer inaktiverade för Vad är viktigast: tid, pengar eller kvalitet?

Författare: Henrik Lönn, Konsultchef, AddQ Consulting

För inte så länge sedan tog jag upp ämnet ”Lägger vi tillräckligt med tid på test?”

Det är ett intressant ämne och till min stora glädje har jag fått en del feedback kring detta ämne.

Så jag tänkte skriva en kortare uppföljning till detta och då anpassa en mot en mer management nivå, dvs beslutsfattarna.

Test är något som förmodligen de flesta högt uppe i ledningsgrupper och styrelser inte tänker så mycket på när man pratar om utvecklingsprojekt. Då kanske man mer tänker färdigt system, eller produkt som skall ut på ”marknanden” och revolutionera verksamheten. Vikten av att få ut just denna produkt eller system i tid är viktigt då vi måste ligga steget före våra konkurrenter.

Har ni då tänkt tanken vilken badwill det kommer skapa om detta system/produkt inte lever upp till de förväntningar ni sätter?

Det är inte bara ni som sätter förväntningarna i styrelserummet eller på koncern nivå, ni förmedlar förmodligen ner detta i organisationen medvetet eller omedvetet, men så tror jag att det är. Sedan så går detta som en röd tråd även ut på marknaden om det nu är dem som skall få ta del av detta ”nya”.

  • Vad som är viktigt att tänka på är vilket budskap vill vi att detta nya system skall skicka ut?
  • Vad står vårt bolag för, vilka värderingar har vi? Genomsyrar dessa detta nya system?

Jobbar man på ett bolag där kvalité är viktigare än kvantitet, då är det för mig också viktigt att detta nya system står för detta. Då kan man inte lansera något som inte håller måttet jämfört med allt annat som företaget säljer.

Låt säga att just ert bolag tillverkar bilar, och ni bygger den säkraste bilen på marknaden. Då testar ni förmodligen denna bil ohyggligt många gånger för att sedan med dunder och brak lansera en bil som är bättre än alla andra beträffande säkerhet.

Då skulle även jag vilja få den känslan när jag ex. surfade in på er hemsida och letade efter denna bil eller sökte information.

Jag tror på att försöka efterleva sin ”slogan” för de produkter man tillverkar eller tjänster man levererar i allt som genomsyrar företaget.

Hur skulle det vara om flygbolaget SAS som utger sig för att vara ett av Europas punktligaste eller kanske till och med det punktligaste flygbolag. Men det enda som är snabbt och punktligt är själva flygturen och allt annat långsamt. Incheckning, bagagehantering etc. Så även om planet landar i tid och på utsatt tidtabell så tar allt så fruktansvärt mycket längre tid att det ändå upplevs som långsamt?

Tänker du tillräckligt mycket test och kvalitetssäkring? Om du inte gör det för att du inte anser dig ha kunskapen, ställ frågor till dem som har?

(*) Henrik Lönn har en bakgrund som Resource Manager hos IBM, Key Account Manager hos Madeo och nu senast som Konsultchef hos AddQ Consulting.

Det är inte möjligt att kommentera just nu.